09 جولای

التهاب لثه

بهداشت دهان و دندان از مهم ترین مسائلی است که همه افراد باید به آن توجه داشته باشند در تمامی بیماری های دهان و دندان در صورتی که زود به درمان اقدام کرد بیماری درمان خواهد شد .لثه بافت نگهدارنده دو دندان است و  در صورتی که سالم باشد ظاهری صورتی رنگ و سفت دارد.علت بسیاری از پوسیدگی ها و از بین رفتن دندان ها در بزرگسالان بیماری لثه است.بیماری های لثه ممکن است به چندین شکل ظهور کند  اما در نهایت این بافت نگهدارنده ضعیف می شود.

از رایج ترین بیمار یهای لثه ژنژیویت یا همان التهاب لثه است و با پیشرفت این بیماری اطراف دهان نیز التهاب پیدا کرده و باعث تخریب بافت می شود .

علت ژنژیوت

پلاک های میکروبی به صورت یک لایه بی رنگ و چسبنده که حاوی باکتری است روی دندان را می پوشاند  زمانی که این پلاک سفت می شود به رسوب های سفید رنگی تبدیل می شوند و بعد از مدتی تیره رنگ می شود .ایجاد این پلاک ها و رسوب کردن آنها در فضای بین دندان ها و لثه به التهاب لثه منجر شده و به دنبال آن خونریزی لثه آغاز می شود .

بسیاری از افراد در دوران بلوغ التهاب لثه را تجربه کرده اند و علت اصلی آن هم بی توجهی کردن به بهداشت دهان و دندان است

علائم ژنژیویت(التهاب لثه)

اولین نشانه این عارضه خونریزی راحت با کوچکترین برخورد مسواک به لثه است  و در اغلب موارد هم بدون درد بوده و بدون نشانه دیگری پیشرفت می کند .

تورم و نرمی لثه

تغییر رنگ لثه از صورتی به قرمزی

خونریزی آسان هنگام مسواک زدن

زمانی که بیماری جدی تر می شود اطراف بافت دندان ملتهب می شود و به دندان ها آسیب وارد شده به صورتی که دندان لق شده و دندان از دست می رود .

جداشدگی لثه از دندان

طعم بد دهان که معمولا با بوی دهان همراه است .

درد دندان در حین غذا خودن

خروج چرک از دندان

به مرور زمان بین دندان و لثه ها حفره های حاوی پلاک بزرگ می شوند و به زیر خط لثه توسعه می یابند

چرا التهاب لثه را باید زود درمان کرد ؟

با پیشرفت این عارضه به مرور زمان بین دندان و لثه فضای زیادی ایجاد شده و دندان ها ضعیف و لق می شود .شاید این ملتهب شدن لثه دردی نداشته باشد اما زمانی که به عفونت دچار شود آبسه ایجاد شده و تحلیل استخوان هاو درد را با خود به دنبال خواهد داشت.در این صورت تنها باید به متخصص دندان پزشک مراجعه کرده تا درمان و ترمیم لثه ها را آغاز کرد.فرآیند درمان معمولا به صورت جرم گیری و پالیش سطح ریشه است و در صورتی که لثه ها خیلی  آسیب دیده شده باشند جراحی می تواند موثر واقع شود .

التهاب-لثه

پیشگیری از التهاب لثه

برای اینکه بتوانیم از این عارضه که در ابتدا با تورم وخونریزی های ساده آغاز می شود جلوگیری کنیم بهتر است به نکات زیر توجه بیشتری داشته باشیم:

پیشنهاد می شود روزانه دو بار دندان های خود را مسواک بزنید.برای اینکه این عمل موثر واقع شود باید از طرز صحیح مسواک زدن آگاهی داشته باشید.شما برای این امر می توانید از متخصص دندانپزشک خود و یا کارشناس بهداشت دهان و دندان کمک بگیرید.

نخ دندان را فراموش نکنید.بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید با اینکه این عمل مدت زمان بسیار کوتاهی را از افراد می گیرد اما افراد از انجام آن سرباز می زنند.نخ دندان مهم تریم عاملی است که می تواند دندان ها را از رسوب پلاک های دندان در امان نگه دارد.

استفاده از دهان شویه:مواد موجود در دهان شویه ضدعفونی کننده باکتری های دندان و دهان بوده و می تواند از مشکلات لثه جلوگیری کند.اما باید در مقدار استفاده و همچنین نوع دهان شویه مصرفی خود از متخصص دندانپزشک کمک بگیرید.

اهمیت رژیم غذایی :در برنامه غذایی خود مقدار زیادی ویتامین سی و کلسیم را قرار دهید این مواد می تواند به لثه ها و دندان های شما استحکام بیشتری بدهد.

مصرف زیاد آب:احتمال آسیب باکتری ها به پلاک لثه با مصرف زیاد آب به طور روزانه کمتر خواهد شد.بهتر است بعد از صرف غذا مقداری آب بخورید تا دندان ها شست و شو داده شود .

دخانیات:سیگار ،تنباکو و دیگر دخانیات را کنار بگذارید زیرا باعث بروز مشکلات لثه شده و می تواند این عارضه را شدیدتر کند.

اگر با مشکلات لثه رو به رو شده اید پیشنهاد می شود نوشیدنی های خیلی گرم و سرد را استفاده نکنید  و نوشیدنی های جایگزین را جایگزین کنید.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم

با تشکر مدیریت سایت دکتر ساسان رسائی پور متخصص دندانپزشک

عضو هیأت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
رتبه ممتاز بورد تخصصی کشوری

دکتر رسایی پور | ایمپلنت | ایمپلنت دندان |
دکتر ساسان رسایی پور متخصص پروتزهای دندانی ، زیبایی و ایمپلنت فلوشیپ جراحی و پروتز ایمپلنت های دندانی عضو هیأت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه ممتاز بورد تخصصی کشوری عضو انجمن پرستودنتیستهای ایران عضو کمیته بین لمللی ایمپلنت(ICOI) عضو انجمن پرستودنتیست های آمریکا 02188775160 02188774705

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.